4 februari 2024 –

“Als iemand dorst heeft, laat hem dan bij mij komen en drinken. Rivieren van levend water zullen stromen uit het hart van wie in mij gelooft, zo zegt het Schrift.” – Johannes 7:37-38

Het begin van het leven van Jezus opende een nieuwe datum in de religieuze geschiedenis van Israël en na enige tijd kwam de nieuwe datum voor de geschiedenis van het hele universum. Door Jezus Christus werden religieuze gedachten en overtuigingen gereinigd van de huid van joodse en heidense rituelen en in het spirituele rijk geplaatst. Het geestelijk verdoofde menselijke bewustzijn ontving eeuwenlang goddelijke zalving onder de adem van de Heiland. Jezus gaf de sleutel van het geloof aan de mensheid en leerde al haar klassen de weg van het geloof en de weg van de verlossing.

Het leven van de ziel, geanalyseerd en nauwkeurig begrepen door de Geest, en God Zelf, kon niet tevreden worden gesteld met wijnoffers, verzoeningsrituelen en het offeren van lammeren. In die tijd, toen het ongedesemde Paasbrood niet langer genoeg was om de zonden te laten verdwijnen, zei Jezus: “Ik ben het Brood des Levens” (Johannes 6:36, 41, 48, 50, 59). De tuinen van Bethlehem hadden hun verlossende kracht al verloren toen Jezus Zijn bloed aanbood aan de mensheid die dorstte naar verlossing. De Jakobsbron maakte plaats voor de “dieren” en de bron (Johannes 4:10-14) en het was de laatste stop voor de geestelijke bevrijding van de volkeren en de bakermat van de verzoening van de mensheid in het hele universum.

Eeuwenlang hebben de volken die gebukt gingen onder de last van onzekerheden, onnauwkeurigheden, pijn en een nieuw leven en een nieuwe ziel uit de overvloedige bronnen van de troost van Jezus en Zijn verlossende genade gekregen.

Het meelevende hart van Jezus, Zijn bovennatuurlijke liefde, de genade waarmee Hij de daden van mensen analyseert, Zijn helderziendheid om zielen te ‘lezen’ met hun verlangens, Zijn menselijke genade om de gevallenen op te richten, de zalving van Zijn woorden die de lijdende troosten, de engelachtige zoetheid van Zijn gezicht dat de zonden van mensen verzoent en tegelijkertijd zorgde de bitterheid en de zelf genezende blik ervoor dat een hele natie haar lot met Jezus in verband bracht.

We weten uit andere delen van het Heilige Boek dat het hart de bron is waaruit ‘levensbronnen’ zullen stromen (Spreuken 4:23). In de dagen van Zijn leven had Jezus door Zijn woorden en daden, Zijn liefde en gebed al de inhoud van Zijn zuivere hart geopenbaard, wat niets anders was dan een wonderbaarlijk teken van Zijn grootsheid en Goddelijkheid.

De enige maatstaf voor het evalueren van de waarde van een persoon moet in zijn hart worden gevonden, omdat een persoon in zijn hart ‘woont’ en leeft met de gevoelens, liefdes en neigingen die door zijn hart worden gedicteerd en een gids voor zijn leven worden. Het is het hart dat in onze plaats vóór al het andere handelt en ons profiel blijkt uit de loop van ons hart. Het is het hart dat ons gedurende zijn vitale bestaan ​​inspireert met kracht en moed om onze hoogste verlangens te verwezenlijken. Het is het hart dat verzwakt en wanhoopt, liefheeft en haat, aanbidt en vernedert, bidt en vloekt. Het is het hart dat ons op een dwaalspoor brengt of ons naar Jezus leidt.

Het koninkrijk van God is gebaseerd op een stabiel ziel en een zuiver hart, dat als beloning voor het eeuwige leven en bestaan, het geheel zal zijn van de beloofde zegeningen van mensen. Jezus nodigt ons vandaag en altijd uit om naar Hem toe te gaan. Naar Jezus gaan betekent ‘‘worden zoals Hij’’. En de enige manier om op Jezus te lijken is door een zuiver hart te hebben. Het is het hart dat ons in de loop van zijn bestaan ​​met kracht inspireert, zodat we onze hoogste verlangens kunnen verwezenlijken. Het is het hart dat ons op een dwaalspoor brengt, of ons naar Jezus toe leidt.

Het Koninkrijk van God is gegrondvest op een stabiele en zuivere geest, die, als beloning voor het bestaan ​​van eeuwig leven, mensen de volheid van de beloofde zegeningen zal geven. Jezus nodigt ons vandaag en voor altijd uit om dichter bij Hem te komen.

Dichter bij Jezus komen betekent “worden zoals Hij”. De enige manier om zoals Jezus te worden is door een zuiver hart te hebben. Het is genoeg dat we de behoefte voelen om Jezus te benaderen, om zoals Hij te worden, en dan zullen we zeker in staat zijn onze innerlijke mens te zuiveren en onze ziel in levende tempels van God te veranderen en tegelijkertijd zullen we stoppen met het scheiden van onze innerlijke en uiterlijke schoonheid, en zal ons leven ons met Jezus verenigen en op Hem lijken.

Evangelie: Johannes 7:32-52

32 Toen de farizeeën hoorden hoe er door de mensen over Hem gesproken werd, stuurden zij en de hogepriesters dienaren om Hem te arresteren.

33Jezus zei: ‘Ik zal nog een korte tijd bij u zijn, dan ga Ik naar Hem die Mij gezonden heeft. 34U zult Me zoeken maar Me niet vinden; u zult niet kunnen komen waar Ik ben.’ 35Toen zeiden de joden tegen elkaar: ‘Waar gaat Hij dan naartoe, dat wij Hem niet kunnen vinden? Hij zal toch niet naar de Griekse diaspora gaan om de Grieken onderricht te geven? 36Wat bedoelt Hij dan als Hij zegt: “U zult Me zoeken maar Me niet vinden; u zult niet kunnen komen waar Ik ben”?’

37Op de laatste dag, het hoogtepunt van het feest, stond Jezus in de tempel, en Hij riep: ‘Laat wie dorst heeft bij Mij komen en drinken! 38“Rivieren van levend water zullen stromen uit het hart van wie in Mij gelooft,” zo zegt de Schrift.’ 39Hiermee doelde Hij op de Geest die zij die in Hem geloofden zouden ontvangen; de Geest was er namelijk nog niet, want Jezus was nog niet tot Gods majesteit verheven.

40Toen de mensen in de menigte dit hoorden, zeiden ze: ‘Dit moet wel de profeet zijn.’ 41Anderen beweerden: ‘Het is de Messias,’ maar er werd ook gezegd: ‘De Messias komt toch niet uit Galilea? 42De Schrift zegt toch dat de Messias uit het nageslacht van David komt en uit Bethlehem, waar David woonde?’ 43Zo ontstond er verdeeldheid in de menigte, 44en sommigen wilden Hem grijpen, maar niemand deed Hem iets.

45De dienaren van de hogepriesters en de farizeeën gingen terug. Toen hun werd gevraagd: ‘Waarom hebben jullie Hem niet meegebracht?’ 46antwoordden ze: ‘Nog nooit heeft een mens zo gesproken!’ 47Maar de farizeeën zeiden: ‘Hebben jullie je ook al laten misleiden? 48Er is toch geen enkele leider of farizeeër tot geloof in Hem gekomen? 49Alleen de massa die de wet niet kent – vervloekt zijn ze!’ 50Maar Nikodemus, die destijds bij Jezus was geweest, iemand uit hun eigen kring, zei: 51‘Onze wet veroordeelt iemand toch pas als hij gehoord is en als bekend is wat hij heeft gedaan?’ 52Ze zeiden tegen hem: ‘Kom jij soms ook uit Galilea? Kijk het maar na, dan zul je zien dat er uit Galilea geen profeet kan komen.

 

11 februari 2024 – Barekendan

Barekendan (բարեկենդան) is een festiviteit binnen de Armeens Apostolische Kerk en het betekent letterlijk leven of levendigheid, een goed leven (bari/բարի=goed & kendani/կենդանի=leven). De barekendan van voor het Grote Vasten is het bun barekendan, ofwel de Grote Barekendan, omdat het voor het Grote Vasten plaatsvindt. Barekendan is een herdenking van het menselijke geluk dat Adam en Eva genoten in het Paradijs. Het is ook een voorbeeld van het hemelse leven waarin de mens van alle vruchten mocht eten, behalve de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad, die het symbool is van het vasten. Barekendan is een uiting van deugden. Op die dag gaan mensen over van rouw naar vreugde, van lijden naar vrede. Met dit inzicht begint iedere christen de reis van de Grote Vastentijd met nederigheid, berouw, vasten en hoop op genade. Het vasten duurt 48 dagen, vanaf Barekendan tot de opstanding en Pasen.

Tijdens de vastentijd wordt uitsluitend plantaardig voedsel gebruikt. Tijdens het vasten geef je niet alleen bepaald voedsel op, maar ook toegeeflijke gewoonten, spraakzaamheid, liegen, vloeken en andere zonden. Zich onthouden van voedsel zonder zich af te keren van de zonde is nutteloos. In de “Bergrede” zegt Christus over vasten. “Wanneer jullie vasten, zet dan niet zo’n somber gezicht als de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.” (Mattheüs 6:16-18).

Onze Heer leert in welke geest het uitgevoerd moet worden. Zoals ziekte het lichaam beïnvloedt, zo beïnvloedt zonde de ziel. Het is niet het houden van de zonde die verzoend wordt, maar God is de Verlosser. Vasthouden is belangrijk in dit verlossende sacrament. Bekering, gebed en berouw zijn de basisvoorwaarden voor het ontvangen van Gods genezende en verlossende kracht. De veertig dagen van de Vasten symboliseren de veertig dagen durende periode van gebed, vasten en boetedoening van Christus in de woestijn. “Vervuld van de heilige Geest trok Jezus weg van de Jordaan, en geleid door de Geest zwierf hij veertig dagen rond in de woestijn, waar hij door de duivel op de proef werd gesteld. Al die tijd at hij niets, en toen de veertig dagen verstreken waren, had hij grote honger.” (Lucas 4:1-3).

Vasten beperkt zich niet alleen tot het weigeren van dierlijk voedsel. Het betekent in de eerste plaats gereinigd worden van allerlei soorten mentale en morele ziekten en obsessies. Daarnaast is het belangrijk om gereinigd te worden van zondige gedachten, woorden en daden, en je wenden tot een godvruchtig en deugdzaam leven met berouw en bekering. In de vastenperiode is het belangrijk om versterkt te worden in geestelijk opzicht en vooral in broederschap, omdat, zoals Yeznik Koghbatsi zegt: “Je kunt het vlees van een dier niet eten, maar voortdurend op het vlees van je broer kauwen.” Op dit punt is het belangrijk om op te passen voor een ander uiterste. Vasten mag geen reden zijn om een ​​broeder te veroordelen die faalt in het vasten (Romeinen 14:3).

Vasten is een innerlijke toestand en mag niet worden uitgevoerd ter wille van anderen, maar ter ere van God. Het doel van de vastentijd is om ons lichaam te trainen in soberheid om ons spirituele leven te verrijken.

Evangelie: Mattheüs 6:1-21

1Let op dat jullie je gerechtigheid niet tentoonspreiden om door de mensen gezien te worden. Dan beloont jullie Vader in de hemel je niet. 2Dus wanneer je iemand iets geeft uit barmhartigheid, bazuin dat dan niet rond, zoals de huichelaars doen in de synagoge en op straat om door de mensen geprezen te worden. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 3Als je iets uit barmhartigheid geeft, laat dan je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet. 4Zo blijft je gift in het verborgene, en jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

5En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 6Maar als jullie bidden, trek je dan terug in je huis, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

7Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. 8Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het Hem vragen. 9Bid daarom als volgt:

Onze Vader in de hemel,

laat uw naam geheiligd worden,

10laat uw koninkrijk komen,

laat uw wil gedaan worden

op aarde zoals in de hemel.

11Geef ons vandaag het brood

dat wij nodig hebben.

12Vergeef ons onze schulden,

zoals ook wij vergeven

wie ons iets schuldig is.

13En breng ons niet in beproeving,

maar red ons van het kwaad.

[Want aan U behoort het koningschap,

de macht en de majesteit,

in eeuwigheid. Amen.]

14Want als jullie anderen hun misstappen vergeven, zal jullie hemelse Vader ook jullie vergeven. 15Maar als je anderen niet vergeeft, zal jullie Vader jullie je misstappen evenmin vergeven.

16Wanneer jullie vasten, doe dan niet als de huichelaars met hun sombere gezichten, want zij vertrekken hun gezicht om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 17Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

19Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. 20Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. 21Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn

 

18 februari 2024 – Uitzettingszondag

Vandaag is het de tweede zondag van het Grote Vasten, de Uitzettingszondag. Het herdenkt de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs vanwege zonde.

Veel mensen geloven dat God Adam en Eva uit het paradijs heeft verbannen, enkel en alleen omdat zij van de verboden vrucht aten. Ja, ze hielden zich niet aan Gods gebod en waren ongehoorzaam, maar dat was slechts één van de redenen. De belangrijkste reden was dat ze hun schuld niet erkenden en geen verantwoordelijkheid namen.

De Heilige Bijbel vertelt hoe God na de zonde aan Adam vroeg: “Heb je gegeten van de boom waarvan ik je geboden heb niet te eten?” (Genesis 3:11). God, die alziend en alwetend is, wist zeker dat zij Zijn gebod hadden overtreden, maar door deze vraag gaf Hij hen de gelegenheid om zich te bekeren en hun zonde te belijden. De reactie van Adam en Eva was geen berouw, maar beschuldiging. Ze beschuldigden de slang, elkaar en zelfs God. Adam zei: “De vrouw die u mij als vriendin gaf, zij gaf mij van die boom, en ik at”, en Eva zei: “De slang heeft mij bedrogen en ik heb gegeten” (Genesis 3:12-13).

Zelfs vandaag de dag, nadat we een zonde hebben begaan, zijn we altijd op zoek naar zondaars. Wij willen niet toegeven dat wij schuldig of verantwoordelijk zijn. Wij leggen altijd de schuld bij anderen en daarvoor vinden wij geen vergeving bij God.

Uitzettingszondag is inderdaad het verhaal van de toorn en straf van God, die Zijn kinderen uit het paradijs werpt. Dit verhaal gaat ook en vooral over een liefdevolle God die er alles aan doet om Zijn kinderen te beschermen.

Natuurlijk was God boos op de zonde, maar als je dit verhaal in Genesis zorgvuldig leest, zul je zien dat God Adam of Eva niet direct vervloekt. Hij vervloekte de slang en vervloekte de grond, maar vervloekte hen niet rechtstreeks. God legde eenvoudig uit wat de gevolgen van zonde in hun leven zouden zijn. God zei dat het leven vanaf dat moment moeilijk voor hen zal zijn. Als we de bitterheid van schuldgevoelens zouden proeven en de prikkel van schaamte zouden voelen, zou alles in die ervaring gehuld zijn. God wist ook dat als ze van de Boom des Levens zouden eten, ze voor eeuwig in schaamte en zonde zouden leven. Omdat Hij niet wilde dat de mens, geschapen naar zijn beeld en gelijkenis, zo’n eeuwig ongeluk zou lijden, sloot God hun weg naar de hemel af, naar de Boom des Levens.

God, die Zijn schepselen met volmaakte liefde liefheeft, liet hen echter niet met rust, maar bereidde op voorzienige wijze de weg voor hen voor om naar het hemelse leven terug te keren. Met de verlossing van onze Heer Jezus Christus heeft Hij de weg voor ons wijd geopend om zonder zonde en zonder schaamte te leven. God gaf ons de kans om de reis te beginnen met bekering naar de Hof van Eden, naar de levende gemeenschap met onze Schepper.

Laten we daarom “naast het verdriet van de voorvader, dat te wijten was aan zijn verdrijving uit het paradijs, ook het verdriet van het berouw aanvaarden, zodat we met de opstanding van Christus waardig zullen zijn om het paradijs van de Kerk binnen te gaan” (hymn).

Evangelie: Mattheüs 5:17-48

17Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19Wie dus ook maar het minste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de minste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan. 20Want Ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan.

21Jullie hebben gehoord dat destijds tegen het volk is gezegd: “Pleeg geen moord. Wie moordt, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht.” 22Dit zeg Ik daarover: ieder die in woede tegen zijn broeder of zuster tekeergaat, zal zich moeten verantwoorden voor het gerecht. Wie hen voor nietsnut uitmaakt, zal zich moeten verantwoorden voor het Sanhedrin. Wie “Dwaas!” zegt, zal voor het vuur van de Gehenna komen te staan. 23Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster jou iets verwijt, 24laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. 25Leg een geschil snel bij, terwijl je nog met je tegenstander onderweg bent, anders levert hij je uit aan de rechter, draagt de rechter je over aan de gerechtsdienaar en word je gevangengezet. 26Ik verzeker je: dan kom je niet vrij voor je ook de laatste cent betaald hebt.

27Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Pleeg geen overspel.” 28Dit zeg Ik daarover: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd. 29Als je rechteroog je ten val brengt, ruk het dan uit en werp het weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat heel je lichaam in de Gehenna geworpen wordt. 30En als je rechterhand je ten val brengt, hak hem dan af en werp hem weg. Je kunt immers beter een van je lichaamsdelen verliezen dan dat je met je hele lichaam naar de Gehenna gaat.

31Er werd gezegd: “Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een scheidingsbrief meegeven.” 32Dit zeg Ik daarover: ieder die zijn vrouw verstoot om een andere reden dan ontucht, drijft haar tot overspel; en ook wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel.

33Jullie hebben ook gehoord dat destijds tegen het volk werd gezegd: “Leg geen valse eed af en houd je aan de eden die je voor de Heer gezworen hebt.” 34Dit zeg Ik daarover: zweer helemaal niet, noch bij de hemel, want dat is de troon van God, 35noch bij de aarde, want dat is zijn voetenbank, noch bij Jeruzalem, want dat is de stad van de grote koning; 36zweer evenmin bij je eigen hoofd, want je kunt nog niet één van je haren wit of zwart maken. 37Laat jullie ja ja zijn, en jullie nee nee; wat je daaraan toevoegt komt voort uit het kwaad.

38Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 39Dit zeg Ik daarover: verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer degene die je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe. 40Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 41En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 42Als iemand iets van je vraagt, geef het hem, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.

43Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 44Dit zeg Ik daarover: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen; 45alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. 46Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? 47En als jullie alleen je broeders en zusters vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de heidenen niet net zo? 48Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is.

 

25 februari 2024 – Verloren zondag

“Vader had medelijden met hem. Hij holde hem tegemoet, omhelsde hem en kuste hem” – Lucas 15:20

Vandaag is het de derde zondag van het Grote Vasten, die “Verloren Zondag” wordt genoemd. Deze naam is ontleend aan de gelijkenis van de “Verloren Zoon”, die door onze Heer Jezus Christus wordt verteld in het Evangelie van Lucas (Lucas 15:11-32).

De gelijkenis van de verloren zoon wordt terecht beschouwd als het meest briljante korte verhaal ooit geschreven. Alleen onze Heer Jezus Christus, die de geheimen van het menselijk hart kent, kan het proces van berouw en wederkeer op zo’n prachtige manier beschrijven. Hij beeldt de ambities af van een jonge man die geobsedeerd is door de illusie van vrijheid, het huis van zijn vader verlaat, in extreme armoede vervalt nadat hij zijn erfenis heeft verkwist en gedwongen wordt in een varkensstal te leven.

Vervolgens vertelt Heer Jezus hoe de jongeman zich zijn vroegere geluk herinnert, wat hem ertoe aanzet de weg terug naar huis te nemen. Heer Jezus beschrijft ook de vreugde en open armen van zijn vader. Dit alles maakt deel uit van het bekeringsproces in het geestelijke leven. Het prachtige gewaad, de ring en het diner symboliseren het nieuwe, heilige en goddelijke leven vol eindeloze vreugde. Dat leven wordt gegeven aan allen die God toebehoren en keert terug naar de boezem van Zijn familie, de Kerk.

Deze gelijkenis is echter niet alleen een verhaal van berouw. Het is het verhaal van een bijzonder barmhartige God, de Vader en Zijn trouwe liefde. Als we de Bijbel lezen, herinneren we ons dat God altijd kalm is. Hij haast zich niet, omdat zowel de tijd als de eeuwigheid van Hem zijn. Een belangrijke uitzondering vinden we echter in het beeld van de vader van deze gelijkenis, die God de Vader symboliseert. Voor het eerst zien we dat God haast heeft. Heer Jezus zegt: ‘‘De vader zag hem [de verloren zoon] en had medelijden. stond op en rende hem tegemoet, omhelsde hem en kuste hem” (Lukas 15:20).

De vader rende hem tegemoet, wetende dat als iemand anders zijn zoon het eerst zou ontmoeten, hij hem misschien zou uitschelden en vernederen omdat hij de eer van de familie schande had toegebracht, en hem uit het huis zou verdrijven. De vader rende hem tegemoet, want zijn hart was vervuld van vreugde voor zijn zoon, die ‘verloren en gevonden’ was. Het is hier dat onze Heer Jezus Christus de grootsheid, het vuur en de barmhartigheid van de liefde van God de Vader openbaart.

Door de zonde zijn ook wij vertrokken van ons ware Thuis, de vaderlijke aanwezigheid van God. Maar, zoals de gelijkenis van de ‘Verloren Zoon’ suggereert, het maakt niet uit hoeveel stappen we van God verwijderd hebben; zelfs één stap terug is genoeg voor de liefdevolle Vader om ons de hand te reiken, voor ons te zorgen en ons terug nemen in onze familie.

Evangelie: Lucas 15:1-32

De zorg om wat verloren is

1Alle tollenaars en zondaars kwamen Hem opzoeken om naar Hem te luisteren. 2Maar zowel de farizeeën als de schriftgeleerden zeiden morrend tegen elkaar: ‘Die man ontvangt zondaars en eet met hen.’ 3Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: 4‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? 5En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders 6en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: “Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was.” 7Ik zeg u: zo zal er in de hemel meer vreugde zijn over één zondaar die tot inkeer komt dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen inkeer nodig hebben.

8En als een vrouw tien drachmen heeft en er één verliest, steekt ze toch de lamp aan, veegt het hele huis schoon en zoekt ze alles af tot ze het muntstuk gevonden heeft? 9En als ze het gevonden heeft, roept ze haar vriendinnen en buren bijeen en zegt: “Deel in mijn vreugde, want ik heb de drachme gevonden die ik kwijt was.” 10Zo, zeg Ik u, heerst er ook vreugde onder de engelen van God over één zondaar die tot inkeer komt.’

11Vervolgens zei Hij: ‘Iemand had twee zonen. 12De jongste van hen zei tegen zijn vader: “Vader, geef mij het deel van uw bezit waarop ik recht heb.” De vader verdeelde zijn vermogen onder hen. 13Na enkele dagen verzilverde de jongste zoon zijn bezit en reisde af naar een ver land, waar hij een losbandig leven leidde en zijn vermogen verkwistte. 14Toen hij alles had uitgegeven, werd dat land getroffen door een zware hongersnood, en begon hij gebrek te lijden. 15Hij trok eropuit en verhuurde zich aan een van de inwoners van dat land, die hem op het veld zijn varkens liet hoeden. 16Hij had graag zijn maag willen vullen met de peulen die de varkens te eten kregen, maar niemand gaf ze hem. 17Toen kwam hij tot zichzelf en dacht: De dagloners van mijn vader hebben eten in overvloed, en ik kom hier om van de honger. 18Ik zal naar mijn vader gaan en tegen hem zeggen: “Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, 19ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden; behandel mij als een van uw dagloners.” 20Hij vertrok meteen en ging op weg naar zijn vader.

Zijn vader zag hem in de verte al aankomen. Hij kreeg medelijden en rende op zijn zoon af, viel hem om de hals en kuste hem. 21“Vader,” zei zijn zoon tegen hem, “ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u, ik ben het niet meer waard uw zoon genoemd te worden.” 22Maar de vader zei tegen zijn knechten: “Haal vlug het mooiste gewaad en trek het hem aan, doe hem een ring aan zijn vinger en geef hem sandalen. 23Breng het gemeste kalf en slacht het. Laten we eten en feestvieren, 24want deze zoon van mij was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.” En ze begonnen feest te vieren.

25De oudste zoon was op het veld. Toen hij naar huis ging en al dichtbij was, hoorde hij muziek en gedans. 26Hij riep een van de knechten bij zich en vroeg wat dat te betekenen had. 27De knecht zei tegen hem: “Uw broer is thuisgekomen, en uw vader heeft het gemeste kalf geslacht omdat hij hem gezond en wel heeft teruggekregen.” 28Hij werd woedend en wilde niet naar binnen gaan, maar zijn vader kwam naar buiten en probeerde hem tot andere gedachten te brengen. 29Hij zei tegen zijn vader: “Al jarenlang werk ik voor u en nooit ben ik u ongehoorzaam geweest als u mij iets opdroeg, en u hebt mij zelfs nooit een geitenbokje gegeven om met mijn vrienden feest te vieren. 30Maar nu die zoon van u is thuisgekomen, die uw vermogen heeft verkwanseld aan de hoeren, hebt u voor hem het gemeste kalf geslacht.” 31Zijn vader zei tegen hem: “Mijn jongen, jij bent altijd bij me, en alles wat van mij is, is van jou. 32We kunnen toch alleen maar feestvieren en blij zijn? Want je broer was dood en is weer tot leven gekomen, hij was verloren en is teruggevonden.”’