5 mei 2024
“Laat op dezelfde manier uw licht schijnen voor de mensen, zodat zij uw goede werken zien en uw Vader, die in de hemel is, verheerlijken.” – Mattheüs 5:16
Zoals de zon opkomt in de lucht en haar licht en warmte op de mensen afwerpt en zoals een aangestoken lamp niet onder een emmer wordt geplaatst, maar op een kandelaar zodat het licht geeft aan ieder in het huis (Mattheüs 5:15), zo is iedere Christen geroepen om het licht van de Evangelie en de warmte van Gods liefde om zich heen te verspreiden.
Onze Heer Jezus Christus zegt: “Laat op dezelfde manier uw licht schijnen voor de mensen, zodat zij uw goede werken kunnen zien en uw Vader, die in de hemel is, verheerlijken” (Mattheüs 5:16).
Het is niet voldoende om licht te hebben, want het is ook noodzakelijk om in dit licht te wandelen en met het licht te leven. Ons hele leven, onze gedachten, woorden en daden dienen het goddelijke licht uit te stralen en te getuigen van Zijn kracht en waarheid. Dat licht straalt via ons, als onze werken getuigen van de liefde en barmhartigheid van Christus ter ere van God.
God wordt inderdaad verheerlijkt wanneer de glorieuze kracht van Zijn liefde en genade in de levens van mensen wordt verspreid voor de redding van hun ziel, waardoor de donkere duisternis van zonde en onverschilligheid wordt verdreven.
Evangelie: Johannes 9:39-10:10
39Jezus zei: ‘Ik ben in de wereld gekomen om het oordeel te vellen. Dan zullen zij die niet zien, zien en zij die zien, blind worden.’ 40Een paar farizeeën die bij Hem stonden en dat hoorden, zeiden: ‘Wij zijn toch zeker niet blind!’ 41‘Was u maar blind,’ zei Jezus, ‘dan zou u zonder zonde zijn. Maar u beweert dat u kunt zien, en dus blijft uw zonde.
101Werkelijk, Ik verzeker u, wie de schaapskooi niet binnengaat door de deur maar ergens anders naar binnen klimt, is een dief of een rover. 2Wie door de deur naar binnen gaat, is de herder van de schapen. 3Voor hem doet de bewaker open. De schapen luisteren naar zijn stem, hij roept zijn eigen schapen bij hun naam en leidt ze naar buiten. 4Als hij al zijn schapen naar buiten gebracht heeft, loopt hij voor ze uit en de schapen volgen hem omdat ze zijn stem kennen. 5Iemand anders volgen ze niet, ze lopen juist van hem weg omdat ze de stem van een vreemde niet kennen.’
6Jezus vertelde hun deze gelijkenis, maar ze begrepen niet wat Hij bedoelde. 7Daarom vervolgde Hij: ‘Werkelijk, Ik verzeker u, Ik ben de deur voor de schapen. 8Zij die vóór Mij kwamen waren allemaal dieven en rovers, maar naar hen hebben de schapen niet geluisterd. 9Ik ben de deur: wanneer iemand door Mij binnenkomt zal hij gered worden; hij zal in en uit lopen, en hij zal weidegrond vinden. 10Een dief komt alleen om te roven, te slachten en te vernietigen, maar Ik ben gekomen om hun het leven te geven in al zijn volheid.
Hemelvaart – 9 mei 2024
“En zie, Ik ben altijd bij je, zelfs tot aan het einde van de wereld.” – Mattheüs 28:21
Vandaag is het Hemelvaart, het is precies veertig dagen na de opstanding van Christus. We vieren vandaag dat Jezus is opgestegen naar de hemel.
De Heilige evangelist Mattheüs registreert de laatste woorden van Christus voor Zijn Hemelvaart. “En zie, Ik ben altijd bij je, zelfs tot het einde van de wereld” (Mattheüs 28:21).
Wat een zoete belofte! God is altijd bij ons. Hij is altijd bij ons, zoals Hij door de eeuwen heen bij degenen die in Hem geloven was. Jezus is alle dagen van ons leven bij ons. Hij heeft namelijk beloofd dat “waar twee of drie samenkomen in Mijn naam, daar ben Ik in hun midden” (Mattheüs 18:20). Het is aan ons om Zijn aanwezigheid te kennen, te voelen en op Zijn liefde te vertrouwen.
Gods aanwezigheid kan alleen gezien en geleefd worden door geloof. God is met ons, naast ons en we zijn nooit alleen. Zelfs als het leven donker lijkt en de toekomst vaag is, zelfs als we alleen zijn, staan we er niet alleen voor.
“Ik ben altijd bij je”, moge deze belofte van God ons altijd kracht en moed geven en moge de aanwezigheid van God oneindige vreugde in ons hart brengen en ons de vrede schenken die alle gedachten en woorden te boven gaat.
Evangelie: Mattheüs 28:16-20
Uitzending van de leerlingen
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17en toen ze Hem zagen wierpen ze zich in aanbidding voor Hem neer, al twijfelden sommigen. 18Jezus kwam dichterbij en zei tegen hen: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. 19Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat Ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Tweede Palmzondag – 12 mei 2024
“Hef, o poorten, uw hoofden omhoog, verhef u, aloude ingangen: de Koning vol majesteit wil binnengaan.” – Psalm 24:8
Vandaag viert de Armeense kerk Tweede Palmzondag, die verbonden is met een mooie nationale traditie en met de naam van de Heilige Grigor de Verlichter (Սուրբ Գրիգոր Լուսավորիչ/ Surb Grigor Lusavorich). Volgens deze traditie heeft de vader van ons geloof, Grigor de Verlichter, tijdens zijn gevangenschap in Khor Virap genoten van het bezoek en de aanwezigheid van een engel. Op de vierde dag van de Hemelvaart was de engel er echter niet en toen de Heilige Verlichter de volgende dag om uitleg vroeg, antwoordde de engel: “Om de Hemelvaart van de Heer te vieren.” Hemelvaartsdag wordt door de negen rangen van de engelen op volgorde gevierd en omdat de engel in de vierde rang zat, wilde de engel de geneugten van diens rang niet missen.
Om het te vergelijken met Palmzondag; de plechtige intocht van Jezus in het aardse Jeruzalem, hebben onze kerkelijke vaders deze intocht samen met de engelen de Tweede Palmzondag genoemd. Deze prachtige traditie herinnert er ons aan dat degenen die in Christus geloven, gewapend zijn met een volmaakt vertrouwen in God en bereid zijn tot elk offer, niet alleen tijdens zware beproevingen.
Niemand anders is in zulke wanhopige omstandigheden geweest, dan Grigor de Verlichter die in een gevangenis vol met slangen en schorpioenen in Khor Virap vastzat. Niemand anders is zo alleen en achtergelaten geweest in de eenzaamheid en duisternis van Khor Virap dan Grigor de Verlichter. In de verduisterde Khor Virap was onze vader van het geloof echter niet alleen, maar de goddelijke aanwezigheid versterkte en gaf hem hoop.
Grigor de Verlichter drukt zijn onuitsprekelijke vertrouwen in eeuwig leven tijdens zijn leed en gevangenschap als reactie op de dreigementen van koning Trdat uit op de volgende manier: “Wij zijn nooit wanhopig, omdat wij de Levenden aanbidden, die ons leven kan geven wanneer Hij maar wil, omdat zelfs als wij sterven, wij leven. Zoals de Zoon van God stierf en herrees en ons daarmee het voorbeeld van leven gaf, zo zullen ook wij, als wij voor Hem sterven, voor eeuwig leven.” (Agathangelos).
Laten wij tot God bidden, net als de vader van ons geloof, de Heilige Grigor de Verlichter, ons wapenen met vurig geloof en gevoelloos vertrouwen om alle uitdagingen en beproevingen van het leven te overwinnen.
Evangelie: Johannes 12:12-23
Intocht in Jeruzalem
12De volgende dag was er al een grote menigte in Jeruzalem voor het feest. Toen ze hoorden dat Jezus ook zou komen, 13haalden ze palmtakken en liepen ze de stad uit, Hem tegemoet, terwijl ze riepen: ‘Hosanna! Gezegend Hij die komt in de naam van de Heer, de koning van Israël.’ 14Jezus zag een ezel staan en ging erop zitten, zoals geschreven staat: 15‘Vrees niet, vrouwe Sion, je koning is in aantocht, en Hij zit op een ezelsveulen.’ 16Zijn leerlingen begrepen dit aanvankelijk niet, maar later, toen Jezus tot majesteit verheven was, herinnerden ze zich dat dit over Hem geschreven stond, en dat het zo ook gebeurd was. 17De mensen die erbij waren geweest toen Hij Lazarus uit het graf riep en uit de dood opwekte, waren van die gebeurtenis blijven getuigen. 18Daarom ging de menigte Hem tegemoet; ze hadden gehoord dat Hij dit teken had verricht. 19En de farizeeën zeiden tegen elkaar: ‘Je ziet dat we niets bereikt hebben: kijk maar, de hele wereld loopt achter Hem aan.’
Jezus spreekt over zijn dood
20Nu was er ook een aantal Grieken naar het feest gekomen om God te aanbidden. 21Zij gingen naar Filippus uit Betsaïda in Galilea, en vroegen of ze Jezus konden zien. 22Filippus ging dat tegen Andreas zeggen en samen gingen ze naar Jezus. 23Jezus zei: ‘De tijd is gekomen dat de Mensenzoon tot majesteit wordt verheven.
Pinksteren – 19 mei 2024
“Plotseling kwam er een geluid uit de hemel, als het geluid van een krachtige wind en het vulde het hele huis.” – Handelingen 2:2
Vijftig dagen na de wonderbaarlijke opstanding van de Heer Jezus Christus werd de goddelijke belofte vervuld: de Trooster Heilige Geest verscheen aan de discipelen. Op Pinksterdag vieren we dat de Heilige Geest is verschenen en op aarde is neergedaald.
In de Bijbel is een van de symbolen van de Heilige Geest de wind (Genesis 1:2, Handelingen 2:2). Het woord ‘Geest’ betekent in het Hebreeuws wind of adem, dat wil zeggen dat de Heilige Geest letterlijk de wind of adem van God is (Johannes 20:22).
In het boek Handelingen van het Nieuwe Testament lezen we dat op de Pinksterdag de apostelen bijeen waren in de bovenzaal, zoals Jezus hen had opgedragen, toen er plotseling een geluid uit de hemel kwam, als het geluid van een harde wind en het hele huis vulde (Handelingen 2:2). Het was de stem van de aanwezigheid en kracht van de Heilige Geest in de bovenzaal.
De wind is een van de sterkste krachten ter wereld en die kunnen we vergelijken met de Heilige Geest die in de ziel van een gelovige werkt. Als we het effect van de wind in de natuur analyseren, kunnen we beter zien hoe de Heilige Geest in ons leven werkt.
De wind is een transformerende kracht
Een aanhoudende windstroom, hoewel onzichtbaar en zeer moeilijk te meten, kan het in de loop van de tijd zelfs de hardste en grootste oppervlakken transformeren, waardoor enorme zandduinen verschuiven en bergtoppen worden weggevaagd. Wij zijn qua omvang niet zo sterk of groot, maar het is voor ons moeilijk om onze vooroordelen te veranderen en te verplaatsen. Hoewel we niet willen veranderen, zijn we geestelijk nog ver verwijderd van waar God wil dat we zijn en Hij polijst ons voortdurend met de kracht van Zijn Heilige Geest. Als we willen, kan Hij ons transformeren, ons vernieuwen voor het geestelijk leven, omdat de Heilige Geest als de wind is en een meer transformerende kracht heeft dan dat.
Wind is een energie opwekkende kracht
Duizenden jaren lang hebben mensen windmolens gebruikt om graan te malen en velden te irrigeren. Zelfs in onze tijd worden er windenergiecentrales gebouwd om energie op te wekken. Op dezelfde manier geeft de “Wind van God” die in ons leven waait, energie en kracht en versterkt het ons in het spirituele leven. Wij zijn geroepen om de kracht van de wereld te onderscheiden van de kracht van God. De kracht van de wereld is macht, rijkdom en plezier. En de kracht van de Heilige Geest is onzichtbaar en onbegrijpelijk, buiten de grenzen van onze kennis en controle. Het kan alleen gegrepen worden door je over te geven aan Zijn stroming.
Zoals de vaderen zeggen: “Zonder Gods Heilige Geest kunnen wij niets doen. Dan zijn we een schip zonder wind, een tak zonder lymfe of een stuk steenkool zonder vuur.
De wind heeft ook een vernietigende kracht
Hier moeten we voorzichtig mee zijn. Op televisie of internet zien we geregeld de verwoestingen die veroorzaakt zijn door orkanen en tornado’s. Het is misschien verrassend of zelfs beangstigend, maar de Heilige Geest heeft ook deze vernietigende kracht. Soms hebben we de Heilige Geest nodig om in ons leven te waaien als een warme, zachte zomerbries en soms hebben we de ‘Wind van God’ nodig die met een vernietigende kracht te waait en alle barrières en obstakels neerhaalt waar de vijand omheen bouwt. Deze Wind van God haalt de barrières neer die worden gecreëerd tussen onszelf en God. De aanwezigheid van de Heilige Geest en Zijn kracht kunnen echter niet worden gedefinieerd door onze zwakke menselijke intelligentie. Zijn onverklaarbare aanwezigheid was de grootste raadgever en almachtige drijvende kracht voor profeten, apostelen, kerkvaders en theologen tijdens hun levens en missies.
Laten we op deze Pinksterdag niet vergeten dat de Heilige Geest, de Adem en de Wind van God onzichtbaar in ons leven waaien. Eén van de personen van de Heilige Drie-eenheid, die tijdens de schepping over het water liep, is ons water en in ons hart. Het blaast de zeilen van onze ziel als de wind, transformeert ons, vernietigt elk obstakel dat de vijand heeft gecreëerd en versterkt ons met Zijn machtige kracht.
Mijn wens is dat we, door het voorbeeld van de apostelen van Christus te volgen, zullen volharden in gebed en deugd en de aanwezigheid van de Heilige Geest in ons leven zullen ontvangen.
“Wees vervuld met de Heilige Geest om met elkaar te spreken in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, om in uw hart psalmen voor de Heer te zingen. Dank elk uur voor alles, de Vader en God, in de naam van onze Heer Jezus Christus” (Efeziërs 5:18-20).
Evangelie: Johannes 14:25-31
25Dit alles zeg Ik tegen jullie nu Ik nog bij jullie ben. 26Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest, die de Vader jullie in mijn naam zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat Ik tegen jullie gezegd heb.
27Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef Ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet. 28Jullie hebben toch gehoord dat Ik zei dat Ik wegga en bij jullie terug zal komen? Als je Me liefhad zou je blij zijn dat Ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan Ik. 29Ik vertel jullie dit nu, voordat het gebeurt, zodat jullie het geloven wanneer het zover is. 30Ik kan niet lang meer met jullie spreken, want de heerser van deze wereld is al onderweg. Hij heeft geen macht over Mij, 31maar zo zal de wereld weten dat Ik de Vader liefheb en doe wat de Vader Me heeft opgedragen. Kom, laten we hier weggaan.’
26 mei 2024
“Nu mijn levensadem mij verlaat, roep ik u aan, Heer, en mijn gebed komt tot u in uw heilige tempel.” – Jona 2:8
In navolging van de profeet Jona spoort het Heilige Boek ons aan om God, Zijn goedheid, grootheid, barmhartigheid en oneindige liefde in gebed te gedenken in tijden van mentale zwakte, depressie en wanhoop.
In het Nieuwe Testament wordt dit “metanoia” genoemd, wat in het Grieks “bekering” betekent. Bekering is niet alleen spijt en vrijstelling van zonden, maar ook en vooral een verandering van gedachten. “Metanoia” betekent letterlijk “zich keren”, zich met geest en hart tot God wenden.
Hierover gesproken zei de vader van ons geloof Grigor de Verlichter: “Laten we ons hart wassen met spijt en berouw en onze geest verheffen tot Gods liefde en Zijn barmhartige zorg voor ons.”
Alles hangt af van waar we kijken. Als we onze aandacht op de wereld of op onszelf richten, zullen we altijd reden tot zorg vinden. En als we in gebed aan God, Zijn liefde en oneindige goedheid denken, zullen we zeker vrede vinden.
Laten we dus, in plaats van ons te concentreren op tijdelijke problemen en zorgen, onze ogen op God richten en “onmiddellijk onze geest verheffen tot eeuwige gelukzaligheid” (Heilige Grigor de Verlichter, Preek 20).
Evangelie: Lucas 4:25-30
25Maar Ik zeg het jullie zoals het is: in de tijd van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden lang gesloten bleef en er in het land een grote hongersnood uitbrak, waren er veel weduwen in Israël. 26Toch werd Elia niet naar een van hen gezonden, maar naar een weduwe in Sarepta bij Sidon. 27En in de tijd van de profeet Elisa waren er veel mensen in Israël met een huidziekte die hen onrein maakte. Toch werd niemand van hen gereinigd, maar wel de Syriër Naäman.’ 28Toen de aanwezigen in de synagoge dit hoorden, ontstaken ze in grote woede. 29Ze sprongen op en dreven Hem de stad uit, naar de rand van de berg waarop hun stad gebouwd was, om Hem in de afgrond te storten. 30Maar Hij liep midden tussen hen door en vertrok.